wtorek, 27 lutego 2018

Przedłużenie wizy indonezyjskiej bez łapówek?

Przedłużenie wizy indonezyjskiej bez łapówek? Upierdliwe ale możliwe


Skoro w Chinach biurokracja jest jak papier toaletowy, to w Indonezji jest jak papier ścierny. 
Do trzech razy sztuka. Co prawda, dwumiesięczną wizę Sosial Budaya można przedłużyć czterokrotnie, ale w moim przypadku, problemów nie robiono mi dopiero przy trzecim przedłużeniu.  Kolejnego już nie będzie bo drugie i trzecie zajęło mi po całej stronie w paszporcie. Wiedziałem jakie dokumenty donieść i jak rozmawiać z urzędnikami. Dzięki temu, że trafiłem na tego samego agenta, Daniego, który obsługiwał mnie podczas drugiego przedłużenia, nikt nie próbował mnie tym razem na siłę upokorzyć ani pokazać swojej wyższości. Przeciwnie, moja teczka  została przyjęta bez żadnego "ale". Po trzech dniach, zacząłem codziennie przed i po południu dzwonić i wiercić dziurę w pośladkach urzędników z pytaniem czy mój paszport był już gotowy. W końcu, zadzwoniłem do Daniego. Obiecał, że będę mógł zgłosić się po odbiór po dwóch dniach. Tak było - dzięki temu, że po moim telefonie zadzwonił piętro wyżej i z własnej inicjatywy "przyspieszył" proces wyciągania go z szuflady i wbijania do niego pieczątki. Niestety, nie zawsze trafia się w imigracji taka osoba. Najprawdopodobniej, Dany był "świeżakiem". Stary wyjadacz zawodu by się nie przejął. Przy pierwszej wizycie, kilka razy pytałem się czy jest pewien, że moja dokumentacja jest na 100% kompletna. Cały czas odpowiadał twierdząco. W końcu, lekko skonsternowany, zapytał przełożonego. Był problem z podpisem. Następnego dnia, okazało się jeszcze, że złożyłem podanie, nie o przedłużenie wizy, ale o nowy paszport (błąd mój i mojego "sponsora", o którym pisałem tutaj).
NAJŁATWIEJSZY SPOSÓB
Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z usług agencji pośredniczącej lub hotelu, którego pracownicy zajmą się naszymi paszportami i terminowo je zwrócą. Ceny usługi  - do 1.000.000 rupii uwzględniają "napiwki" dla urzędników i cenę samego przedłużenia. Warto pamiętać o tym, że agencje wiedzą komu zapłacić a w Indonezji panuje "afera korupcyjna". Licząc się z koniecznością wręczenia "napiwku", lepiej nie  wybijać się poza trybiki agencyjno-imigracyjnej maszyny i nie ryzykować zostania płotką.

SAMODZIELNIE
 
Przedłużenie wizy bezpośrednio w urzędzie imigracyjnym jest możliwe. Mało tego, mając 30-dniową VOA, można spać spokojnie. Stempelek dostaniemy bez łaski i jeszcze się do nas uśmiechną. W przypadku 60-dniowej wizy Social Budaya, trzeba jednak liczyć się ze schodami. Dlatego, przed jakąkolwiek wizytą w imigracji, warto psychicznie przygotowac się na to co nas czeka. Urzędy w Indonezji są bardzo podobne do urzędów w Polsce. Biurokracja przypomina zużyty i pozlepiany papier toaletowy. Urzędnicy nie należą do najlmilszych osób. Do tego, sami gubią się w niejasnych procedurach i na poczekaniu wymyślają sobie nowe przepisy. O ile, będąc na własnym podwórku, można sobie jeszcze bez konsekwencji odpysknąć, o tyle, w Indonezji, zły humor agentów lepiej znosić z zaciśniętymi zębami. Odwiedzając kantor imigrasi, warto pamiętać, że: 

1. O ile, w samej Indonezji jesteśmy mile widziani, o tyle w imigracji nas nienawidzą.
2. Bez względu na to co wiemy, co czytaliśmy i co i w jaki sposób do nas mówią - oni zawsze mają rację i są ważniejsi od nas.  Warto przecierpieć nawet te kilka godzin by później, przez kolejny miesiąc mieć spokój.
NO TO DO DZIEŁA!
 
Dla zainteresowanych przedłużeniem wizy indonezyjskiej na własną rękę, zamieszczam tabelkę z najważniejszymi informacjami. Testowane trzykrotnie na sobie, dwukrotnie na znajomym z Rosji i jednokrotnie na dwóch znajomych z Polski. Za każdym razem było troszeczkę inaczej. Od Aleksandra, przy jego drugim przedłużeniu chcięli trzy zdjęcia. Przy pierwszym wzięli dwa. Zdjęcia polskiej pary miały być na czerwonym tle mimo, że ja z Alexandrem składaliśmy nasze popiersia na tle białym, itp. itd.  Do udostępnionych do ściągnięcia wzorów dokumentów (listu polecającego i podania o przedłużenie wizy), nikt się nie przyczepił. 


30-DNIOWA VOA
60-DNIOWA SOSIAL BUDAYA
POTRZEBNY LOKALNY ZNAJOMY (SPONSOR)?
NIE
TAK

GDZIE?



OD KIEDY?

Dodatkowe dni liczone są od ostatniego dnia pobytu.


KIEDY?

7-10 dni przed końcem pobytu
2 tyg. – 1 mies. przed końcem pobytu

ILE MOŻNA?

1 raz, o kolejne 30 dni
4 razy, o kolejne 30 dni każdy


ILE KOSZTUJE?


250.000 rupii + drobne dodatkowe opłaty za ksero, znaczki i teczkę


ILE ZAJMUJE?

1 – 7 dni
Od 3 dni do 2 tygodni






WYMAGANE DOKUMENTY
- 1 zdjęcie
-ksero strony z danymi z paszportu
-ksero wizy
-ksero pieczątki wjazdowej
-ksero pieczątek
-ksero karty wyjazdowej (departure card)
-potwierdzenie rezerwacji na wylot
-wypełnione dwie kopie wniosku (do pobrania na miejscu)
-znaczek skarbowy (do zakupienia na miejscu)






-2-3 zdjęcia
-ksero strony z danymi z paszportu
- ksero wizy
- ksero pieczątki wjazdowej
-ksero pieczątek przedłużających pobyt
-ksero karty wyjazdowej (departure card)
-ksero dowodu osobistego (KTP) sponsora
-wypełnione trzy kopie wniosku (do pobrania na miejscu)
-znaczek skarbowy (do kupienia na miejscu)
-najlepiej by sponsor był na miejscu

Nastawienie urzędników

Yes, Sir!
Czego tutaj?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz